Contact      Mail : vragen@ezhaco.nl

ALGEMEEN REGLEMENT  JEUGD – EZHACO STANDAARD 2000

Originele serieproductie auto’s die in Nederland standaard in serie door de importeurs geïmporteerd zijn    en ouder dan 5 jaar zijn.

 Niet  toegestaan zi jn auto’s met : meer dan  4 cilinders, turbo ,  (semie)-automatische    versnellingsbak, vierwielaandrijving of sperdifferentieel.

Het originele aanzicht moet aanwezig zijn, elke verandering, hoe klein ook, is niet toegestaan en houdt onherroepelijk uitsluiting in.

Opgelopen schade tijdens de wedstrijd dient vóór de daarop volgende wedstrijd te worden    hersteld met gelijkwaardige materialen als voorheen.

Verstevigingen en beschermingsconstructies alleen volgens reglement toegestaan.

Alleen als radiateurbescherming mag gaas of geperforeerde plaat van maximaal 1 mm dikte worden gebruikt, niet breder dan de radiateur. Er mag ook geen plaat over elkaar heen gelast of gevouwen worden bij spatbordhoeken en randen en in koplampgaten.

Het vastzetten van de motorkap mag d.m.v. de originele sluiting of d.m.v. twee bouten op de voorkant of de achterkant. bij het ontbreken van de scharnierpunten van de motorkap zijn stripjes van 10 x 2 cm    toegestaan.

A De accu moet met een deugdelijke beugel of klem worden vastgezet en mag in het bestuurderscompartiment  worden gemonteerd. Als de accu in het bestuurderscompartiment wordt geplaatst dient hij lekvrij d.m.v. een deksel en of plastic te worden afgesloten.

B  De originele benzinetank mag niet gebruikt worden en moet d.m.v. een gat onderin de tank onklaar zijn gemaakt. De benzinetank moet in RVS of aluminium worden uitgevoerd, met een maximale inhoud van 20 liter en moet deugdelijk verbonden zijn met de wagen. De benzinetank moet worden voorzien van een deugdelijke en lekvrije benzinedop en ontluchting naar beneden.

Benzineleidingen moeten gemaakt zijn van koper of staal en mogen door het bestuurderscompartiment lopen. De koppelstukken mogen niet langer zijn dan 20 cm en moeten met klemmen worden bevestigd.

C. Als brandstof Als brandstof mag uitsluitend benzine of superbenzine van een normaal handelsmerk gebruikt worden. I.v.m. met de milieueisen wordt het gebruik van loodvrije benzine aanbevolen. Toevoegingmiddelen van enigerlei aard worden niet toegestaan.  Koelvloeistof/antivries wordt niet toegestaan.

D De banden

Alleen normaal wegprofiel of rallybanden is toegestaan met een maximale dwars groefbreedte van 1 cm en diepte van 1 cm Winter- M+S banden zijn echter ook toegestaan maar pas op de profiel diepte

E  De wedstrijdwagen moet zijn voorzien van  een dubbele rolkooi van deugdelijk materiaal en een stalen dak welke de veiligheid van de coureur garanderen. Deze dubbele rolkooi moet zijn vervaardigd van dikwandige stalen buis met een minimale doorsnede van 38 mm en 2,5 mm dikte (koker-, U-profiel, gegalvaniseerde buis of aluminium kooiconstructie wordt niet toegestaan).

Aan de linkerzijde zijn twee buizen verplicht twee op scharnierhoogte en een op hoogte onderkant zijraamopening. De derde buis is een zeer dringend advies. Aan de rechterzijde is dit één buis, dit is om het gevaar van opzij inrijden tegen te gaan. Eveneens is verplicht een buis op dashboardhoogte.

De verstevigingdriehoeken zijn advies, zijn alleen verplicht als de bovenzijde rolkooi niet is afgelast

Elke montageplaat van 20 x 20 cm moet met minimaal 2 stalen bouten van 10 mm met een contraplaat met een formaat van 5 x 5 cm per bout aan het chassis. carrosserie worden bevestigd, cq worden gelast. Van de rolkooi naar de veerpoten mogen twee buisjes(max. 42 mm) evenwijdig aan elkaar gelast worden (zie schets).  Alle constructies ter beveiliging en afscherming dienen van ronde buis te worden

vervaardigd en binnen de wagen te worden gemonteerd Vanzelfsprekend dient het geheel goed gelast en geschoord te worden.

In plaats van de originele bumper is slechts pijp toegestaan van 34 mm rond

F    Een goedgekeurde, minimaal 4-puntsveiligheidsgordel is verplicht, een vier-,vijf- of zes puntsgordel met centrale sluiting wordt dringend aanbevolen. De gordel mag niet verweerd, roestig of anderszins beschadigd zijn. Deze moet aan het chassis of de carrosserie zijn bevestigd met 10 mm bouten en platen van 10 x 10 cm. Tevens is verplicht een brandwerende overall en een goedgekeurde vastgemaakte valhelm, die nauw aansluit aan het hoofd zodat de helm niet los over het hoofd kan draaien.

Een nekband van brandwerend materiaal is verplicht..

In de raamopening aan de bestuurderskant moet een nylon netwerk zitten dat de gehele opening afschermt. Dit netwerk moet aan de binnenkant van de carrosserie zodanig gemonteerd worden dat de handen nimmer buiten de carrosserie kunnen steken. In de raamopening aan de voorzijde is een afscherming verplicht, zodanig gemonteerd dat nimmer een lichaamsdeel naar buiten kan worden gestoken en bescherming wordt geboden tegen van voren komende voorwerpen.

Een sportstoel is verplicht. Achter de sportstoel moet een buis lopen, zodanig dat de sportstoel niet achterover kan klappen bij een botsing

G  Er mogen geen ruiten aanwezig zijn, dit houdt dus in dat alle ramen, uit voor- achter- en zijkanten dienen te worden verwijderd. Ook het glas van koplampen, achterlichten moet zijn verwijderd.

Om het afslepen vlotter te doen verlopen, moet een sleepketting zowel voor als achter, aan de    onderzijde van de wagen worden aangebracht.

H Vierwiel-aangedreven wagens worden niet voor deelneming toegelaten.

I  De wedstrijdwagen moet zijn voorzien van deugdelijke remmen met de voorgeschreven remvertraging.

J De wedstrijdwagen moet zijn voorzien van een goedwerkende stuurinrichting.

K  Het meevoeren van losse delen als ballast tijdens een training of wedstrijd is verboden.

L  Verplicht is een brandvertragende overall met keurmerk EN531( niet verplicht een race overall )

aanvullend reglement JUNIOR KLASSE

 De maximale leeftijd in de jeugdklasse is 12 t/m 16 jaar

Juniorcoureurs mogen bij min. 16 jarige leeftijd overstappen naar een andere klasse, behalve Stockcar    F1, maar mogen vanaf dat moment niet meer deelnemen in de junior standaardklasse.

*    Standaard auto’s, motorinhoud tot 1310 cc.

*    Toegestaan auto’s standaard geleverd met benzine injectie.

*    Maximaal 4 kleppen per cilinder, maximaal 1 tweetraps  carburateur. Motornummer en type wagen voor het seizoen mededelen bij de TC

*    Alle jeugd wagens dienen de originele bumper te monteren, ook dienen de jeugdwagens voor elke wedstrijd weer fatsoenlijk gerepareerd te zijn dwz originele spatborden en andere     originele delen monteren.

Deze klasse is NON CONTACT dit wil zeggen dat de coureur dus geen kop staart aanrijdingen mag maken en ook geen zijdelingse inrij schade mag maken, tevens dient een coureur uit te wijken of te remmen wanneer er onverhoopt een wagen dwars ervoor komt.

Tijdens de wedstrijd dient elke coureur iedere contact te voorkomen, wanneer dit niet gebeurt volgt een zwarte vlag met aftrek punten en kan zelfs diskwalificatie !! tot gevolg hebben.

De jeugdklasse start in 3-2-3 formatie met tussen elke rij tenminste 5 meter ruimte. Zorg het gehele seizoen voor een fatsoenlijke crosswagen en geen sloopwagen !!!